משתלת מרמלשטיין - משתלה בגני טל - משתלה עם משלוחים - רכישה אונליין  משתלת עצי פרי
חפשו באתר
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
משתלה עם משלוחים לכל חלקי הארץ של חומרי הדברה מוצרי גינון ועוד
מזכרות לאירועים מהמשתלה
סליידר-ווב
סליידר-לאתר-1
סליידר לאתר
-1
previous arrow
next arrow

המדריך של מורדי לגידול אוכמניות

גידול אוכמניות

אוכמניות ופירות יער תמיד נדמו לנו כפירות שלא ניתן לגדל באזורים חמים ובטח שלא לקבל פרי באיכות ובכמות ושלא נדבר על גדל אותו בבית בעציץ. המדריך לגידול אוכמניות של מורדי בא לנפץ מוסכמות ישנות ולתת לכם את הכלים (הפשוטים) איך לגדל אוכמניות אצלכם בחצר אפילו במרפסת.

בשנים האחרונות הגיעו לארץ זנים רבים שמתאימים לכל תנאי מזג האוויר הזנים שנמליץ בהמשך המדריך כולם גודלו בעמק הירדן שכידוע הוא אחד האזורים החמים בארץ ובנוסף בנינו יחד עם מגדלים מקצועיים פרוטוקול גידול שיעזור לכם להצליח בגדול. תזכו לאכול מפרי האוכמניות שנחשב לבריא מאוד ועשיר בנוגדי חמצון שנותנים לו את צבעו.

קצת על הצמח:
אוכמניות הן שיח גדול, בגובה בין מטר לשניים, ואף יותר.
שיח אוכמניות בוגר יכול להניב כ 5 ק”ג פרי. הן גדלות בעציץ, וצורת הגידול שלהן מתאימה מאוד לגינות קטנות ומרפסות.

 סוג האדמה המומלץ לגידול אוכמניות
למגדל הביתי והמקצועי מומלץ לשתול את שתילי האוכמניות במצע מנותק, כלומר עציצים. זאת מאחר שאוכמניות אוהבות אדמה חומצית ומאווררת, וסובלות מאוד מקרקע גירנית (האדמה שיש ברוב הארץ).
כשאנו ניגשים לשתול אוכמניות בעציץ אנו צריכים קודם כל לדאוג לתערובת שתילה אוורירית ולא דקה מדי. רוב תערובות השתילה המכילות כבול קוקוס וטוף, יתאימו לאוכמניות, בתחתית הכלי נשים שכבת טוף בשביל לשפר את הניקוד של המים מהכלי. 

גודל מיכל השתילה:
ההמלצה היא לשתול את האוכמניות בכלי בנפח כ-50 ליטר ויחד עם זאת צריך לשים לב שלא מעבירים שתיל צעיר מידי ישר למיכל שתילה גדול מידי.
לדוגמה לא נעביר שתיל מעציץ ליטר 1 ישר ל-50 ליטר, אלה נעביר אותו קודם לכלי בין 4 ל-10 ליטר ורק אחרי שהוא יתבסס נעביר אותו למיכל הסופי.

תנאי אור:
אוכמניות בטבע שלהם גדלות בקרינת שמש ישירה אבל בגידול ביתי תנאי האור האידאליים הם חצי יום שמש כ 4-5 שעות שמש ישירה, אפשר גם יותר. לא מומלץ למקם אותם במקום שאין בו לפחות 3 שעות שמש ישירה.

השקיה:

את שתיל האוכמניות יש לשתול בעציץ עם חורי ניקוז, ואם הוא יושב על צלחת יש לנקז ממנה את עודפי המים. אם אתם יכולים לוותר על תחתית זה הכי נכון ובריא לצמח.
חשוב מאוד לדאוג שהשתילים לא יתייבשו. המצע צריך להיות תמיד לח. להשקות בתדירות גבוהה עד נגר, כלומר עד שיוצאים מים מתחתית העציץ וזאת כדי למנוע המלחה של המצע ולהבטיח שכמות המים אכן מספיקה. אם המצע עדיין רטוב לפני ההשקיה, אפשר לוותר על השקיה (רלוונטי בעיקר בעונות המעבר).

דישון:

אוכמניות צריכות דישון עדין. כף דשן בשחרור איטי (אוסמוקוט) פעם בשלושה חודשים אמורה להספיק, אבל ניתן להשתמש גם בדשן נוזלי (7-3-7+3). נקודת המוצא היא שאוכמניות רגישות לעודפי מליחות ודשן ולכן בתחילת הגידול צריך לוודא אם יש כבר דשן במצע נמליץ להמתין כ 3 חודשים.

החמצת הקרקע:
אוכמניות אוהבות קרקע חומצית כדי להתפתח בצורה מיטבית בעיקר על מנת להניב פירות איכותיים ולכן המטרה שלנו היא לנסות להביא את הקרקע לרמת חמיצות של  טווח PH בין  4.5-5.5. כדאי להוסיף גופרית שלוש פעמים בשנה בחודשים מרץ יוני וספטמבר.
מבחינת כמות נמליץ לתת 10 גרם גפרית על כל 10 ליטר אדמה ולפזר על פני הקרקע ואז להטמיע את האבקה מעט פנימה ולהשקות. לגופרית לוקח זמן להתפרק, כך שהמצע נשאר חומצי לאורך זמן.
חשוב לשים לב שלא להשתמש בחומר שנקרא גופרת אמון ורק בחומרים המכילים גפרית כמו גפרביק.

גיזום:
להדריך לגבי גיזום במדריך כתוב זה משימה בלתי אפשרית, אבל כן חשוב לדעת שעונת הגיזום המומלצת לאוכמניות היא סביב יולי-ספטמבר, כשהצמח סיים להניב פירות ולא קרוב למועד מתן פרי חדש.

אלו הזנים שתוכלו למצוא אצלנו במשתלת מרמלשטיין : 

זנים דרומיים (southern highbush)
זנים ירוקי עד או נשירים מותנים, עם דרישות קור נמוכות או בינוניות
1. סאנשיין– הוא אחד הזנים שהכי קל ונוח לגדל, הוא עמיד לטווח גדול של טמפרטורות ולשינוים של מזג אוויר. בעל עלים עדינים וקטנים. מתאים גם לגינון. הוא מבשיל בהדרגה ולכן תוכלו להנות מפירות לתקופה ארוכה. הוא שיח שמניב פירות באמצע העונה

רמת מתיקות 4 | רמת חמיצות 2 | גודל הפרי 3

 2. לגאסי– זן עמיד וחזק שיצליח בכל חלקי הארץ. השיח מניב כמויות גדולות של פרי. מניב באמצע העונה
רמת מתיקות- 5 | רמת חמיצות-2 |  גודל הפרי- 4 

3. בילוקסי– הוא הזן הקלאסי לגידול בדרום, לא אוהב קרות. זן חזק ועמיד- סוס עבודה, מניב תנובה גדולה של פרי. גם במדבר יצליח יפה. שיח גדול
רמת מתיקות- 5 | רמת חמיצות-1 |  גודל הפרי- 4 

4.ג’ובילי– זן חזק ועמיד, גם בחום קיצוני וגם בקרות, קל לקטיף, גודל השיח הוא בינוני. ניתן לגדל בכל הארץ. מניב פרי בתחילת העונה

רמת מתיקות- 5 | רמת חמיצות-1 |  גודל הפרי- 3 

זני עין ארנב (rabbiteye)
משפחת זנים מתוך הזנים הדרומיים – ידועים כמניבים בכמויות יפות. מפרים טוב אחד את השני.
5.טיף בלו- זה זן אהוב מאוד ופופולרי, כי מניב כמות גדולה של פירות ניתן לשתול אותו בכל חלקי הארץ. חזק ועמיד לקור וגם גדל מצויין כמעט בכל חלקי הארץ. כדי לקבל תנובה גדולה עוד יותר עדיף לשדך לידו עין ארנב מזן אחר. יש לפרי מרקם ייחודי גרגרי. מניב מאוחר בעונה

​רמת מתיקות- 4 | רמת חמיצות-1 |  גודל הפרי- 3

6. קליימקס– זן עמיד לטמפרטורות של קור קיצוני (אפילו מתחת ל-0) וגם לחום קיצוני. הוא מתחיל לפרוח כאשר החורף מסתיים ומניב פירות מוקדם אחד. גם הוא יוצא יותר פירות אם ישתל ליד זן נוסף שהם יפרו אחד את השני.

​רמת מתיקות- 4 | רמת חמיצות-1 |  גודל הפרי- 4 


המדדים הם בסקאלה מ-0 עד 5 | המדריך בשיתוף תרביות אלרום


לכל שאלה והתייעצות מוזמנים לדבר איתנו בווצאפ שלנו 0505-367367

מורדי.

מדריך לגידול אוכמניות copy

גידול אוכמניות - ענף עם אוכמניות

משתלת מרמלשטיין, מושב גני-טל (5 דק’ מגדרה)
שעות פתיחה שעון קיץ:
ימים ראשון -רביעי: 8:00-18:00
יום חמישי: 8:30-18:00
יום שישי: 8:00-14:30
שבת סגור

ההרשמה מקנה קופון לתבלין חינם מהמשתלה

    סל קניות
    • אין מוצרים בסל הקניות.
    דילוג לתוכן